آشنایی با موسیقی ایرانی - قسمت 6 - آواز بیات اصفهان
در تازهترین برنامهی «گوشهنگار» که «موسیقی ما» با هدف آشنایی مخاطبانِ عامتر با دستگاهها و آوازهای ایرانی تهیه کرده است، این بار «پوریا اخواص» -خوانندهی موسیقی اصیل ایران- دربارهی آواز بیات اصفهان توضیحانی داده و نمونههایی را نیز اجرا میکند.
-------
آواز اصفهان یا بیات اصفهان یکی از آوازهای موسیقی سنتی ایرانی است. بیشتر موسیقیدانان آن را از متعلقات همایون دانستهاند اما برخی این آواز را جزء دستگاه شور میدانند.
اگرچه نام بیات اصفهان با مقام اصفهان همسان است اما از نظر موسیقایی با آن مرتبط نیست. در بیات اصفهان، نت پایه همان درجهٔ چهارم همایون است که نقش نت شاهد را نیز ایفا میکند. این نت در مرکزیت دو دانگ قرار دارد که دانگ پایینتر تا نت پایهٔ همایون (که تکیهگاه بم بیات اصفهان است) پایین میرود و دانگ بالاتر مسیری است به سمت اوج آواز اصفهان. فواصل بیات اصفهان به گام کوچک هماهنگ (مینور هارمونیک) در موسیقی کلاسیک غربی نزدیک هستند و تنها در یک درجه با هم تفاوت دارند؛ این امر باعث شده که بیات اصفهان در موسیقی معاصر بسیار مورد توجه باشد. همچنین، بیات اصفهان به غیر از دستگاههای همایون و شور با دستگاههای ماهور، چهارگاه و سهگاه نیز رابطه دارد.
مهمترین گوشههای بیات اصفهان عبارتند از درآمد، جامهدران، بیات راجه، عشاق، شاه ختائی، سوزوگداز، و بیات شیراز. موسیقیدانان مختلف احساسات مختلفی را برای بیات اصفهان برشمردهاند که معمولاً بین شادی و غم و دارای عمق توصیف شدهاست. آثار شناختهشدهٔ بسیاری در بیات اصفهان وجود دارد که تصنیف «شاه من، ماه من» از مرتضی نیداوود یکی از آنان است؛ این اثر توسط خوانندگان بسیاری بازخوانی شده و مرتضی حنانه موسیقی عنوانبندی مجموعهٔ تلویزیونی هزاردستان را بر اساس همین قطعه ساختهاست. برخی از نمونههای دیگر عبارتند از تصنیف «آمد نوبهار» از مهدی خالدی، تصنیف «امشب شب مهتابه» از علیاکبر شیدا، و تصنیف «بردی از یادم» از مصطفی گرگینزاده.
نظرات