نماهنگ غرش قدس کاری از گروه هم آوایی الغدیر تهران - طوفان الاقصی
بیتالمقدَّس (بَیْتالمَقْدِس)، نخستین قبله و سومین شهر مقدس مسلمانان (پس از مکه و مدینه)، نیز شهریمقدس برای یهودیان و مسیحیان. بیتالمقدس در نزدیکی مرکز فلسطین در حدود 24 کیلومتری غرب بحرالمیت و 56 کیلومتری شرق دریای مدیترانه، در آبپخشان بین جلگة مدیترانه و درة رود اردن قرار گرفته است و شهری کوهستانی است که 500 ، 2 پا از دریای مدیترانه و 800 ، 3 پا از بحرالمیت بالاتر قرار دارد. آب و هوای شهر، نیمه حارهای (گرمسیری)، نیمهخشک، همراه با تابستانهای گرم و خشک و زمستانهای سرد و بارانی است ( بریتانیکا ، ذیل "Jerusalem" ؛ فاروق محمد عزالدین، ص42ـ43، 51 ـ53).قدیمترین نام که بر این شهر اطلاق شده، «أوروشالم»، نزد کنعانیها به معنای خدای آرامش و صلح، بوده است. در کتیبههای مصری تل العمارنه * (کنار نهر نیل در شمال شهر اسیوط) متعلق به قرن نوزدهم و هجدهم پیش از میلاد، از این شهر به نام «روشالیموم» یاد شده است. در تورات واژة اورشلیم که به عبری «یروشالایم » تلفظ میشود، بارها آمده است و از حیث ریشهشناسی، گفتهاند که به طور مستقیم از نام کنعانی آن یعنی «اوروشالم» گرفته شده است. در تورات با نامها و مضامین زیر از این شهر یاد شده است: سالیم ، شالیم ، یَبوسی، شهر یهودا (کتاب دوم تواریخ ایام، باب 28:25)، شهر خدا ، قریة پادشاه عظیم و شهر مقدس. شهر یبوس در کتب مصری هیروگلیفی نیز با عناوین «یابثی» و «یابتی» آمده، که در واقع برگردان واژة یبوس است. در آثار راجع به تاریخ نخستین سدههای اسلامی، نام این شهر به صورت «ایلیاء مدینة بیتالمقدس» آمده است. ایلیاء، اشاره به نام هادریانوس اول، امپراتور روم، است که بر شهر ویران شدة اورشلیم، شهری رومی بنا کرد و نام آیلیا کاپیتولینا را بر آن نهاد .القدس همان کلمة آرامی قدشه است که در اصطلاح قرته د ـ قدشه ، معنای «شهر قدس»، و نه «شهر مقدس»، از آن مستفاد میشده است .نام بیتالمقدس در قرآن کریم نیامده است، لیکن مفسّران «المسجد الاقصی» در آیة نخست سورة اسراء را به «مسجد بیتالمقدس» تعبیر کردهاند. به نظر آنان، این آیه به سیر شبانة پیامبر اکرم(ص) از مکه به بیتالمقدس و معراج اشاره دارد
نظرات