نهج البلاغه خوانی - 321 (پارت چهارم)

Li In Suk - #طوفان_الاقصی * زن ، عفت ، افتخار - مرد ، عزت ، اقتدار*

ادامه خطبه 32 :
4. روش برخورد با دنیا :
اى مردم ، باید دنیاى حرام در چشمانتان از پرِ کاهِ خشکیده و تفاله هاى قیچى شده دام داران ، بى ارزش تر باشد ،
از پیشینیان خود پند گیرید ، پیش از آن که آیندگان از شما پند گیرند.
این دنیاى فاسد نکوهش شده را رها کنید ، زیرا مشتاقان شیفته تر از شما را رها کرد.

(سید رضی (ره) مى گویم : بعضى از نادانان ، این خطبه را به معاویه نسبت داده اند ، ولى بدون تردید این خطبه از سخنان امیر مؤمنان علیه السّلام است.
«طلا کجا و خاک کجا آب گوارا و شیرین کجا و آب نمک کجا»
دلیل بر این مطلب ، سخن «عمرو بن بحر، جاحظ» است که ماهر در ادب و نقّاد بصیر سخن مى باشد، او این خطبه را در کتاب «البیان و التبیین» آورده و گفته است : آن را به معاویه نسبت داده اند .
سپس اضافه کرده که این خطبه به سخن امام علیه السّلام و به روش او در تقسیم مردم شبیه تر است. و اوست که به بین حال مردم ، از غلبه ، ذلّت ، تقیّه و ترس واردتر است . سپس مى گوید :«تا کنون چه موقع دیده ایم که معاویه در یکى از سخنانش مسیر زهد پیش گیرد و راه و رسم بندگان خدا را انتخاب کند!»)



https://www.namasha.com/v/eGd8TMC3
https://www.namasha.com/v/mjOf6QGa

نظرات

نماد کانال
نظری برای نمایش وجود ندارد.

توضیحات

نهج البلاغه خوانی - 321 (پارت چهارم)

۴ لایک
۰ نظر

ادامه خطبه 32 :
4. روش برخورد با دنیا :
اى مردم ، باید دنیاى حرام در چشمانتان از پرِ کاهِ خشکیده و تفاله هاى قیچى شده دام داران ، بى ارزش تر باشد ،
از پیشینیان خود پند گیرید ، پیش از آن که آیندگان از شما پند گیرند.
این دنیاى فاسد نکوهش شده را رها کنید ، زیرا مشتاقان شیفته تر از شما را رها کرد.

(سید رضی (ره) مى گویم : بعضى از نادانان ، این خطبه را به معاویه نسبت داده اند ، ولى بدون تردید این خطبه از سخنان امیر مؤمنان علیه السّلام است.
«طلا کجا و خاک کجا آب گوارا و شیرین کجا و آب نمک کجا»
دلیل بر این مطلب ، سخن «عمرو بن بحر، جاحظ» است که ماهر در ادب و نقّاد بصیر سخن مى باشد، او این خطبه را در کتاب «البیان و التبیین» آورده و گفته است : آن را به معاویه نسبت داده اند .
سپس اضافه کرده که این خطبه به سخن امام علیه السّلام و به روش او در تقسیم مردم شبیه تر است. و اوست که به بین حال مردم ، از غلبه ، ذلّت ، تقیّه و ترس واردتر است . سپس مى گوید :«تا کنون چه موقع دیده ایم که معاویه در یکى از سخنانش مسیر زهد پیش گیرد و راه و رسم بندگان خدا را انتخاب کند!»)



https://www.namasha.com/v/eGd8TMC3
https://www.namasha.com/v/mjOf6QGa

مذهبی