نهج البلاغه خوانی - 314 (پارت دوم)

Li In Suk - #طوفان_الاقصی * زن ، عفت ، افتخار - مرد ، عزت ، اقتدار*

ادامه خطبه 28 :
(سید رضی ره : مى گویم : (اگر سخنى باشد که مردم را به سوى زهد بکشاند و به عمل آخرت وادار سازد همین سخن است ، که مى تواند علاقه انسان را از آرزوها قطع کند ، و نور بیدارى و تنفّر از اعمال زشت را در قلب ایجاد کند ، و از شگفت آورترین جمله هاى مزبور این جمله است که فرمود:
«الا و انّ الیوم المضمار و غدّا السّباق و السبقة الجنة و الغایة النار».
«آگاه باشید امروز روز تمرین و آمادگى ، و فردا روز مسابقه است و جایزه برندگان ، بهشت و سرانجامِ عقب ماندگى ، آتش خواهد بود».
زیرا با اینکه در این کلام ، الفاظ بلند و معانىِ گران قدر و تمثیلِ صحیح و تشبیهِ واقعى مى باشد ، سرّى عجیب و معنایى لطیف در آن نهفته شده است ،
و آن ، جمله ی «و السبقة الجنة و الغایة النار» است که امام بین این دو لفظِ «السبقة» و «الغایة» ، بخاطر اختلاف معنا جدائى افکنده است : نگفته «السّبقة النار» چنانکه «السّبقة الجنّة» گفته است ، زیرا سبقت جستن در مورد امرى دوست داشتنى است و این از صفات بهشت است و این معنا در آتش «که از آن بخدا پناه مى بریم» وجود ندارد.
امام جائز ندانسته که بگوید : «السبقة النار» بلکه فرموده است : الغایة النّار ، زیرا مفهوم غایت (پایان) ، مفهوم وسیعى است که در موضوعات مسرّت بخش و غیر مسرّت بخش به کار مى رود و در حقیقت مرادف «مصیر» و «مآل» است که به معنى سر انجام مى آید.
چنانکه خداوند مى فرماید : «وَ جَعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً لِیُضِلُّوا عَنْ : به کافران بگو بهره بگیرید که سرانجام شما به سوى آتش است».
در این خطبه دقّت کنید که باطنى شگفت آور و عمقى زیاد دارد و چنین است دیگر سخنان امام علیه السّلام.
و در بعضى نسخه هاى این خطبه چنین آمده است : «و السُّبقة الجنة» :
(به ضم سین) به جائزه اى گفته مى شود که به پیشتازان و برندگان مسابقه داده مى شود ، خواه وجه نقد باشد یا جنس دیگرى و معنى هر دو کلمه به هم نزدیک است ، زیرا پاداش را برابر کار نیک مى پردازند نه بد).


https://www.namasha.com/v/MplYkNyW
https://www.namasha.com/v/lreUZLbF

نظرات (۵)

Loading...

توضیحات

نهج البلاغه خوانی - 314 (پارت دوم)

۷ لایک
۵ نظر

ادامه خطبه 28 :
(سید رضی ره : مى گویم : (اگر سخنى باشد که مردم را به سوى زهد بکشاند و به عمل آخرت وادار سازد همین سخن است ، که مى تواند علاقه انسان را از آرزوها قطع کند ، و نور بیدارى و تنفّر از اعمال زشت را در قلب ایجاد کند ، و از شگفت آورترین جمله هاى مزبور این جمله است که فرمود:
«الا و انّ الیوم المضمار و غدّا السّباق و السبقة الجنة و الغایة النار».
«آگاه باشید امروز روز تمرین و آمادگى ، و فردا روز مسابقه است و جایزه برندگان ، بهشت و سرانجامِ عقب ماندگى ، آتش خواهد بود».
زیرا با اینکه در این کلام ، الفاظ بلند و معانىِ گران قدر و تمثیلِ صحیح و تشبیهِ واقعى مى باشد ، سرّى عجیب و معنایى لطیف در آن نهفته شده است ،
و آن ، جمله ی «و السبقة الجنة و الغایة النار» است که امام بین این دو لفظِ «السبقة» و «الغایة» ، بخاطر اختلاف معنا جدائى افکنده است : نگفته «السّبقة النار» چنانکه «السّبقة الجنّة» گفته است ، زیرا سبقت جستن در مورد امرى دوست داشتنى است و این از صفات بهشت است و این معنا در آتش «که از آن بخدا پناه مى بریم» وجود ندارد.
امام جائز ندانسته که بگوید : «السبقة النار» بلکه فرموده است : الغایة النّار ، زیرا مفهوم غایت (پایان) ، مفهوم وسیعى است که در موضوعات مسرّت بخش و غیر مسرّت بخش به کار مى رود و در حقیقت مرادف «مصیر» و «مآل» است که به معنى سر انجام مى آید.
چنانکه خداوند مى فرماید : «وَ جَعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً لِیُضِلُّوا عَنْ : به کافران بگو بهره بگیرید که سرانجام شما به سوى آتش است».
در این خطبه دقّت کنید که باطنى شگفت آور و عمقى زیاد دارد و چنین است دیگر سخنان امام علیه السّلام.
و در بعضى نسخه هاى این خطبه چنین آمده است : «و السُّبقة الجنة» :
(به ضم سین) به جائزه اى گفته مى شود که به پیشتازان و برندگان مسابقه داده مى شود ، خواه وجه نقد باشد یا جنس دیگرى و معنى هر دو کلمه به هم نزدیک است ، زیرا پاداش را برابر کار نیک مى پردازند نه بد).


https://www.namasha.com/v/MplYkNyW
https://www.namasha.com/v/lreUZLbF

مذهبی