سرگرمی و طنز ورزشی کارتون و انیمیشن علم و فن آوری خودرو و وسایل نقلیه آموزش موسیقی و هنر اخبار و سیاست حیوانات و طبیعت بازی حوادث مذهبی
۱۴۰۲/۰۲/۲۵
آیت الله سیدحسن موسوی شالی در سن 93 سالگی به علت سکته مغزی دارفانی را وداع گفت، در سال 1285 هجری شمسی در شهر شال از توابع
شهرستان بوئین زهرا در خانواده ای روحانی که به تقوی و پاکی و فضیلت
اشتهار دارند، بدنیا آمد. وی درسال 1310 هجری شمسی به نجف اشرف رفت و در مدت 23 سال اقامت در این شهر تحصیلات اولیه و سپس عالیه را در محضر آیت الله خویی و آیت الله قاضی گذراند.
وی با کسب مدارج علمی و فقهی در شهر نجف اشرف موفق به اخذ مدارج اجتهاد از محضر علمای بزرک و عالیقدری نظیر آیات عظام آیت الله سید عبدالهادی شیرازی و آیت الله اصطهباناتی و آیت الله مستنبط شد.
آن مرحوم با کسب مدارج علمی اخلاق و تزکیه نفس، اجازه نقل احادیث اهل بیت معصومین (ع) را از آیت الله طهرانی (ره ) صاحب کتاب الذریه و آیت الله مرعشی نجفی (ره ) بدست آورد. وی پس از 23 سال در سال 1333 به شهر شال زادگاه خود مراجعت کرده و منشا خدمات بسیاری در این منطقه شد و به همراه شهید محراب آیت الله مدنی نسبت به احداث مدرسه اسلامی در این شهر اقدام کردند. آیت الله موسوی شالی در سال 1341به قزوین آمده ودراین شهر نسبت به ترمیم مدارس علمیه شهر و رونق آنها تلاش کرد.
آن مرحوم همچنین در مبازره مردم ایران علیه رژیم طاغوت حضور فعال داشت
و در سال 57 با دعوت مردم جهت گردهمایی از اعزام نیروهای نظامی از قزوین
جهت سرکوبی تظاهر کنندگان در تهران جلوگیری کند.
آیت الله موسوی شالی در سال 1358 از سوی امام خمینی (ره ) به عنوان امام
جمعه شهرستان تاکستان منصوب شد و در همین سال نیز اقدام به ایجاد حوزه علیه تاکستان کردند که تاکنون بیش از 300 طلبه را تربیت کرده است.
وی تا سال 1382به مدت 24 سال به عنوان امام جمعه تاکستان به اقامه نماز
پرداختند که در این سال به دلیل بیماری استعفا دادند.
آیت الله شالی همچنین یک دوره به عنوان نماینده استان زنجان و
قزوین در مجلس خبرگان رهبری بوده - این عالم جلیل القدر بیش از 15 تن از علمای عظام اجازه اجتهاد داشت.
مذهبی