سرگرمی و طنز ورزشی کارتون و انیمیشن علم و فن آوری خودرو و وسایل نقلیه آموزش موسیقی و هنر اخبار و سیاست حیوانات و طبیعت بازی حوادث مذهبی
۱۴۰۳/۰۴/۱۶
سیروز کبدی یک بیماری خطرناک و جدی است که به تدریج باعث آسیب و التهاب در کبد می‌ شود.
سیروز کبدی اغلب به دلیل عواملی نظیر مصرف بیش از حد الکل، اضطراب، اضافه وزن، کبد چرب، عفونت ‌های ویروسی نظیر هپاتیت B و C، مصرف داروهای مضر برای کبد و یا بیماری‌ های خود ایمنی ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن رخ می ‌دهد.
سیروز کبدی در مراحل اولیه ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد و به همین دلیل نیز بیماری خطرناکی به حساب می آید. اما برخی علایم سیروز کبدی به شرح زیر است:

خستگی و ضعف عمومی: احساس فرسودگی و کاهش انرژی بدون دلیل مشخصی.
کاهش اشتها و وزن: کاهش اشتها و کاهش وزن بدون تغییر در رژیم غذایی.
سوء هاضمه و مشکلات گوارشی: حالت تهوع، سوزش معده، دل ‌پیچه و مشکلات گوارشی دیگر

سیروز کبدی خود به تنهایی سرطان نیست، اما با پیشرفت این بیماری و تغییرات بافتی کبدی، احتمال ابتلا به سرطان کبد (کارسینوما هپاتوسلولار) افزایش می ‌یابد.
انجام آزمایشات خونی مانند آلانین آمینوترانسفراز (ALT)، آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)، بیلیروبین، آلبومین و غیره می ‌تواند به پزشک کمک کند تا عملکرد کبد بیمار را ارزیابی کرده و نشان ‌دهنده سطح آسیب دیدگی کبد باشد.
این روش تشخیصی از طریق جمع ‌آوری نمونه‌ ای از بافت کبد برای بررسی تحت میکروسکوپ استفاده می ‌شود. بیوپسی کبد می ‌تواند به پزشک کمک کند تا نوع و مرحله سیروز کبدی را ارزیابی کند.

https://below.ir/what-is-liver-cirrhosis/